Vrouw op laptop

Veilig online bankieren: wat kan jij doen en wat als het toch fout loopt?

04/12/2025 - 4 minuten

Veilig online bankieren: wat kan jij doen en wat als het toch fout loopt?

Met de regelmaat van de klok duiken ze op: hallucinante verhalen van mensen die hun spaargeld verloren aan oplichters. Telkens weer tonen die verhalen hoe belangrijk alertheid blijft. Criminelen richten zich zo goed als altijd op de zwakste schakel in de beveiligingsketting. En maak je geen illusies: dat ben jij. In dit artikel lees je wat je kunt doen om jezelf te beschermen én wat je moet doen als het tóch misgaat.

Gezien hun rol in de maatschappij, lopen banken voorop in de strijd tegen cybercriminaliteit. Bij Santander Consumer Bank is dat niet anders: als online bank zit cybersecurity in ons DNA. En hoewel wij en andere banken je maximaal beschermen, blijft cybersecurity een gedeelde verantwoordelijkheid. Je eigen online gedrag speelt een grote rol in het voorkomen van fraude.

Cybercrime kent vele vormen

Phishing, waarbij criminelen naar geheime info zoals wachtwoorden of pincodes vissen, gebeurt al lang niet meer via slecht geschreven e-mails afkomstig van vreemde e-mailadressen. Je wordt nu even vaak via een valse QR-code (quishing) of een link in een sms (smishing) ongemerkt naar een vervalste website gestuurd, bijvoorbeeld om een online betaling te doen. Steeds vaker bellen fraudeurs je ook op (vishing) en doen ze zich voor als een bank of andere betrouwbare instantie. En vergis je niet: vaak bellen ze met een ander nummer dan hetgeen je op je scherm ziet verschijnen (spoofing).

Enkele tips om online fraude te vermijden

Met een paar eenvoudige gewoontes verklein je de kans op online fraude drastisch. Dit zijn de belangrijkste acties die jij kunt nemen om jezelf beter te beschermen.

  • Gebruik verschillende wachtwoorden 
    Gebruik voor elk toestel en elke app een unieke pincode en wachtwoord. Eén sterk wachtwoord voor alles lijkt handig, maar maakt je kwetsbaar: zodra dat wachtwoord gelekt wordt, ligt de weg naar al je accounts wagenwijd open. Tip: gebruik een wachtwoordmanager. Die maakt en bewaart al je wachtwoorden, vult ze automatisch in en verkleint zo de kans dat je op een valse website inlogt.
  • Wees alert bij urgente berichten 
    ‘Handel nu!’, ‘Uw rekening wordt geblokkeerd!’ of ‘Bevestig meteen!’: 9 op de 10 frauduleuze berichten speelt in op snelheid en angst. Neem altijd een minuut om na te denken voor je iets doet. Controleer het e-mailadres of het telefoonnummer van de afzender en klik, scan of bevestig nooit zomaar. Twijfel je? Open zelf je bankapp, typ de website rechtstreeks in of bel zelf naar je bank.
  • Geef geen gevoelige info door
    Criminelen doen zich vaak voor als bankmedewerkers om gevoelige gegevens los te krijgen. Onthoud: een bank vraagt nooit naar je wachtwoorden, pin- en transactiecodes (TAN), IBAN, geboorteplaats, identiteitskaartnummer of belastingidentificatienummer (TIN). Via telefoon kunnen we wél enkele basisgegevens vragen om je te identificeren, zoals je volledige naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, klantnummer of e-mailadres.
  • Kijk geregeld je transacties na 
    Een kleine ongewone transactie kan een signaal zijn dat iemand toegang tot je rekening heeft. Kijk daarom geregeld je betalingen na. Zie je een transactie die je niet meteen herkent? Dan hoef je nog niet te panikeren, soms gebruiken winkels een andere facturatienaam. Weet je zeker dat jij de betaling niet deed, contacteer dan je bank via het officiële nummer of de website. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter we je kunnen helpen.
  • Gebruik een privaat wifinetwerk 
    Doe je online bankzaken bij voorkeur via je eigen wifinetwerk of mobiele data. Openbare wifi in hotels, cafés of treinstations is minder veilig, en cybercriminelen kunnen er makkelijker meelezen. Vermijd dus betalingen en gevoelige transacties op zulke netwerken.
  • Schakel Face-ID of vingerafdruk in 
    Biometrische beveiliging – denk aan Face-ID of je vingerafdruk – is moeilijk te kraken, omdat het gebaseerd is op fysieke kenmerken die je niet kunt doorgeven aan een oplichter. Bovendien blijven je biometrische gegevens veilig op je toestel opgeslagen: je bank ziet ze niet.
  • Update je toestel en apps regelmatig 
    Updates zijn er niet om ons het leven zuur te maken. Ze bevatten meestal beveiligingspatches die nieuwe kwetsbaarheden oplossen. Voer je updates altijd zo snel mogelijk uit. Hoe recenter je toestel en apps, hoe beter ze beschermd zijn tegen bekende aanvalstechnieken.
  • Let op wat je op sociale media deelt 
    Scammers gebruiken vaak publieke info om hun verhaal geloofwaardig te maken. Hoe meer persoonlijke info – waar je werkt, wat je interesses zijn, waar je op reis gaat, enz. – je online zet, hoe meer tools je hen geeft. Wees daarom zuinig met wat je online deelt, beperk wie je berichten kan zien en wees kritisch bij vriendschapsverzoeken van onbekenden.

Wat als je het toch doelwit wordt?

Denk je dat je op een verdachte link hebt geklikt, gegevens hebt doorgestuurd of een oplichter aan de lijn hebt gehad? Handel dan meteen.

  • 1. Neem direct contact met ons op
    Bel onze klantenservice op 0800 23 00 54 8 of blokkeer je rekening via de app. We kijken onmiddellijk mee, nemen verdachte transacties onder de loep en kunnen die indien nodig stopzetten. Stuur verdachte e-mails of sms’jes ook door naar onze helpdesk.
  • 2. Wijzig je wachtwoord(en) 
    Pas onmiddellijk het wachtwoord van je bankaccount aan, samen met de wachtwoorden van andere accounts waarvoor je dezelfde inloggegevens gebruikt. Zo voorkom je verdere schade.
  • 3. Meld het bij de Fraudehelpdesk 
    De Fraudehelpdesk verzamelt meldingen om nieuwe fraudevormen sneller te detecteren en andere mensen te waarschuwen. De informatie die je doorgeeft wordt strikt vertrouwelijk en volledig volgens de privacywetgeving verwerkt.